وبلاگی برا ی حقیقت

وبلاگ بچه های یک کلاس

وبلاگی برا ی حقیقت

وبلاگ بچه های یک کلاس

زنان می‌توانند شوهران خود را کتک بزنند

رییس شورای فتوای مصر در دانشگاه الازهر مصر گفت زنان در دفاع از خود می توانند شوهرانشان را کتک بزنند. 


به گزارش شیعه آنلاین، روزنامه اشتاندارد چاپ اتریش در این باره نوشت: روحانی اهل تسنن در مصر با تاکید بر حمایت از زنان در برابر خشونتهای خانوادگی گفت زنان نیز حق دارند در مقابل شوهرانشان از خود دفاع نمایند. "شیخ عبدالحمید الاطرش" رییس کمیته استفتاء دانشگاه الازهر مصر که بالاترین نهاد صدور فتوا در این کشور است افزود زنان حتی می توانند برای دفاع از خود دست به خشونت علیه همسران خود بزنند.


به گفته وی: کتک زدن شوهر برای دفاع از خود حق مسلم هر زن است. به اعتقاد این روحانی برجسته هر فرد بدون توجه به جنسیتش حق دفاع از خود را دارد. در همین حال روزنامه "المصر الیوم" گزارش داد صدور این فتوا از جانب الاطرش واکنشهای مختلفی را در میان کارشناسان مسائل اجتماعی و خانوادگی موجب شده است.


در همین حال "فتح الله گولن" روحانی و نویسنده ترکیه ای حتی یک گام هم از مفتی مصری فراتر رفته و گفته است هر زن که مورد خشونت از جانب شوهرش قرار می گیرد در برابر هر ضربه می تواند دو ضربه به او وارد کند.

فروش خانه به شیعیان عربستان حرام شد

تعدادی از سایت‌های وهابی، فتوایی را از سوی «عبد الله السعد المطیری» منتشر ساخته‌اند که در آن فروش مسکن و زمین به شیعیان عربستانی حرام اعلام شده است.  


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از برنا،این عالم وهابی ـ که به سازمان القاعدة نیز وابستگی دارد ـ در فتوای خود با تأکید بر حرمت فروش ملک و زمین به شیعیان، دلیل صدور این فتوا را "جلوگیری از تاسیس دولت شیعی در عربستان" و در نهایت "ایستادگی در مقابل ازبین بردن دین اسلام" اعلام کرد!


این فتوا که با عنوان "پاسخی به مسلمانان و خصوصا تاجران"منتشر شده در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفتا پیرامون حکم فروش زمین و مسکن به شیعیان در عربستان صادر شده است.


در ابتدای این فتوا آمده است،"بر مسلمانان جایز نیست که به رافضیان، ملک یا زمین فروخته و یا در این زمینه به آنها کمک شود چون این کمک به منزله همکاری با آنها در ارائه دین فاسدشان است."


گفتنی است در ماههای اخیر علاوه بر صدور فتواهای ضد شیعه در عربستان از سوی علمای وهابی، ده‌ها تن از شیعیان این کشور بر اثر این فتواهای تکفیری یا به دلایل واهی دیگر به دلایل مختلف بازداشت شده اند.

فتوایی جدید: داشتن 9 همسر جایز است!

خداوند ازدواج با دو زن را با این جمله (مثنى) جایز دانسته است، و در ادامه این جمله را (ثلاث و رباع) با و او عطف که به معناى جمع است ذکر فرموده است، پس در این صورت مجموع زنانى که براى انسان جایز است نُه زن مى‌شود.  


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از سایت محاکمه، در لابلاى کتب حدیثى و فقهى اهل سنّت روایات و فتواهایى دیده مى شود که تعجّب و سؤال را در ذهن خواننده ایجاد مى کند.


فخر الدین زیلعى حنفى فتوایى را با استفاده و استناد به آیه اى از قرآن کریم از قاسم بن إبراهیم نقل مى کند که بر اساس آن هر مردى مى تواند تعداد نهُ همسر در آن واحد داشته باشد.


وى مى گوید: خداوند ازدواج با دو زن را با این جمله (مثنى) جایز دانسته است، و درادامه این جمله را (ثلاث و رباع) با و او عطف که به معناى جمع است ذکر فرموده است، پس در این صورت مجموع زنانى که براى انسان جایز است نُه زن مى شود.


سپس مى گوید: نخعى و ابن أبی لیلى نیز چنین فتوایى را صادر کرده اند.


از این مهمتر سخن کسانى است که حدّ و مرزى در تعداد همسران نمى شناسند، مانند شوکانى به نقل از ظاهریّة، وابن صباغ وعمرانى و قاسمیّه از فرق زیدیّه ونظام الدین أعرج، او در تفسیر آیه: (فانکحوا ما طاب لکم من النساء) مى گوید: گروهى از این آیه اینگونه استفاده کرده اند که در تعداد همسر هیچ محدودیّتى وجود ندارد زیرا آیه اطلاق دارد و خداوند عدد خاصّى را بیان نفرموده است.


تهمتى بدون دلیل


ابن حزم در سخنى افتراء آمیز شیعه را متّهم مى کند که آنان داشتن نُه همسر را در آن واحد جایز مى دانند، ولى منبع و مرجع این سخن را ذکر نکرده است.


آشنایان به فقه اهل بیت(ع) مى دانند که چنین نسبت ناروائى نه در کتب فقهى شیعه دیده شده و نه فقیهى چنین فتوایى صادر کرده است، بلکه حرمت بیش از چهار همسر در آن واحد از مسلّمات فقه شیعه است.


در کتاب جواهر الکلام که در موضوع فقه شیعه مفصّل ترین کتاب در بین دیگر کتب فقهى است آمده است: حرام بودن بیش از چهار همسر در زمان واحد از مسائل اجماعى شیعه و از ضروریّات دین است.

پوشیدن شلوار برای زنان حرام است!

شورای فتوای مالزی اعلام کرد: پوشیدن شلوار توسط زنان و دختران این کشور اقدامی ضد اسلامی است و نباید انجام شود. 


به گزارش شیعه آنلاین، این شورا اعلام کرده است که زنان و دختران با پوشیدن شلوار ممکن است شبیه پسران شوند که این خود عاملی تحریک کننده است.


گفتنی است این فتوا با مخالفت های گروهی از NGO های مالزیایی و همچنین افرادی از دیگر مذاهب در این کشور اسلامی شده است.


«موسی حسن» فرمانده پلیس مالزی در این رابطه اظهار داشت: اگر ما احساس کنیم که این مخالفت ها برای امنیت ملی ما خطرناک است، تدابیر لازم را در مورد آن اتخاذ خواهیم کرد.


لازم به ذکر است این فتوا در حالی اعلام می شود که پیش از این نیز شورای فتوای مالزی انجام ورزش یوگا را به دلیل داشتن بعضی از حرکات آیین هندو ممنوع اعلام کرده بود.


گفتنی است طی چند وقت اخیر اندیشه‌های افراطی و نزدیک به وهابیت در برخی کشورهای شرق آسیا به ویژه اندونزی و مالزی به شدت افزایش یافته است.

یوگا برای مسلمانان اندونزی حرام اعلام شد

شورای علمای مسلمان اندونزی دیروز یکشنبه 6 بهمن ماه طی صدور فتواهایی انجام یوگا که دربرگیرنده مؤلفه‌های نیایشی آیین هندو بوده و همچنین استعمال دخانیات در اماکن عمومی را برای مسلمانان این کشور حرام اعلام کردند. 


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مهر، پرفسور اتانگ رانوجوجیا رئیس بخش تحقیق و توسعه شورای علما گفت: ما مسلمانان را از انجام یوگا با دلایلی قوی براساس آموزه‌های اسلامی منع کردیم.


در نشست ملی شورای علمای مسلمان اندونزی در غرب سوماترا حدود 700 نفر از علما توافق کردند که مسلمانان را از انجام یوگا منع کنند، چرا که یوگا دربرگیرنده آداب دینی آیین هندو چون ترانه ها و سرودهای دینی یا مراقبه در طول تمرین است.


این درحالی است که آنها به طور هم رأی اشاره کردند که مسلمانان اندونزی می توانند یوگا را به عنوان یک تمرین جسمانی یا ورزش انجام دهند و زمانی که این اقدام به سلامت ارتباط داشته باشد انجام دادن آن مانعی ندارد، چرا که علما اعتقاد دارند آنها تنها فعالیتهایی را حرام اعلام می کنند که ارزشهای اسلامی را از بین می برد.


یوگا فعالیتی بدنی و باستانی است که برای کمک به مراقبه انجام می شود و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد، اما اکنون در بسیاری از بخشهای اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی از محبوبیت خاصی برخوردار است.


پیروی از این فتوا از نظر حقوقی برای مسلمانان که 1/86 درصد از جمعیت 235 میلیونی اندونزی را تشکیل می دهد مانعی ندارد اما می تواند برسیاستهای دولت تأثیرگذار باشد.


این شورا که در سال 1975 تأسیس شد نقش مهمی برای خود در کشور تعیین کرد.


شورای ملی فتوای مالزی نیز دو ماه پیش فتوای حرام بودن یوگا برای مسلمانان را صادر کرده بود.


شورای علمای مسلمان اندونزی همچنین استعمال دخانیات در اماکن عمومی را حرام اعلام کرد و مسئله حرام بودن دخانیات را برای اقشار خاصی را چون کودکان، نوجوانان و زنان باردار مورد تصریح قرار داد.


رئیس بخش تحقیق و توسعه شورای علما گفت: علما در رابطه با حرام اعلام کردن دخانیات هم رأی نبودند چرا که برخی از اعضای این شورا از این امر واهمه داشتند که این فتوا درنهایت ممکن است به اقتصاد کشور ضربه بزند.


قیمت سیگار در اندونزی نازلترین قیمت در سراسر جهان محسوب می شود و 60 میلیون نفر از مردم این کشور دخانیات استعمال می کنند.


علمای اندونزی همچنین وازکتومی، ازدواج زودهنگام، اهدای عضو و خودداری از شرکت در انتخابات را حرام اعلام کرده و علت این فتواها را حمایت مسلمانان از انحراف دانستند.

دختران 10 ساله هم می‌توانند ازدواج کنند!

در حالیکه ممنوعیت ازدواج دختران کم سال با مردان مسن به یکی از بحثهای جدی در عربستان تبدیل شده، مفتی این کشور فتوای مجاز بودن ازدواج برای دختران 10 ساله را صادر کرد. 


به گزارش شیعه آنلاین، "شیخ عبدالعزیر الشیخ" ضمن مخالفت با تلاشهای صورت گرفته برای غیرقانونی اعلام کردن ازدواج دختران کم سال، فتوای شرعی بودن ازدواج برای دختران 10 ساله را صادر کرد.


روزنامه "الحیات" با انتشار این خبر نوشت: شیخ عبدالعزیز که از مفتی های صاحب نفوذ در عربستان است، در سمیناری که در مسجد بزرگ امام محمد ریاض برگزار شد، تاکید کرد این عقیده که دختری با 10 سال سن نمی تواند ازدواج کند غلط است.


به گفته وی دختری با این سن می تواند همسر مناسبی باشد و جلوگیری از این کار، اقدامی ناعادلانه است. شیخ عبدالعزیز رابطه خوبی با خاندان سلطنتی عربستان داشته و از مفتی های صاحب نفوذ در این کشور است.


این مفتی گفت: مادران و مادربزرگهای ما همگی پیش از 12 سالگی ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند و چنین کاری غلط نبوده است. او تاکید کرد چنین امری نباید با ازدواجهای اجباری اشتباه گرفته شود.

خداى وهابیت چگونه است؟!

بخارى در صحیح خود از ابو هریر نقل کرده که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود: «یضحک اللّه إلى رجلین یقتل أحدهما الآخر فکلاهما یدخل الجنّة» خداوند مى خندد بر دو نفرى که همدیگر را مى کشند و هر دو وارد بهشت مى شوند. 


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از پایگاه وهابیت و اسلام، ابن تیمیه در رساله «عقیدة الحمویّة» مى نویسد: خداوند مى خندد، و روز قیامت در حال خنده بر بندگان خود تجلّى مى کند:


((مجموعة الرسائل الکبرى، رساله یازدهم: 451.)).


بخارى از ابو هریرة از قول یکى از صحابه نقل مى کند که از مهمانى پذیرائى کرده بود، به محضر پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم)رسید و حضرت فرمود: «ضحک اللّه اللیلة». خداوند شب گذشته به خاطر پذیرائى تو از مهمان، خندید


((صحیح بخاری، ج 4، ص 226، کتاب المناقب، باب مناقب الأنصار.)).


بخارى در صحیح خود از ابو هریر نقل کرده که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود: «یضحک اللّه إلى رجلین یقتل أحدهما الآخر فکلاهما یدخل الجنّة» خداوند مى خندد بر دو نفرى که همدیگر را مى کشند و هر دو وارد بهشت مى شوند


((صحیح بخاری، ج 3، ص 210، کتاب الجهاد مناقب، باب وجوب النفیر، صحیح مسلم، ج 6، ص 40، کتاب الإمارة، باب بیان الرجلین یقتل أحدهما الآخر.)).


قال ابوبکر ابن العربی فی العواصم: (الرحمن على العرش استوى)قالوا: «إنّه جالس علیه، متّصل به، وأنّه أکبر بأربع أصابع، إذ لایصحّ أن یکون أصغر منه، لأنّه العظیم، ولا یکون مثله لأنّه (لیس کمثله شیء) فهو أکبر من العرش بأربع أصابع»


 ((العواصم من القواصم: 209.)).


ابن عربى در تفسیر آیه شریفه (الرحمن على العرش استوى)مى گوید: خداوند بر روى عرش مى نشیند و چهار انگشت از عرش بزرگتر (پهن تر) مى باشد زیرا خداوند عظیم است و نمى شود که با عرش یکسان باشد و از این روى چهار انگشت از عرش بزرگتر مى باشد.


طبرى در تفسیر خود در ذیل آیه شریفه (وسع کرسیّه السماوات والأرض) از عبد اللّه بن خلیفه از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل کرده که فرمود: «وإنّه لیقعد علیه فما یفضل منه مقدار أربع أصابع، ثمّ قال بأصابعه» خداوند بر روى کرسى مى نشیند و از هر طرف به مقدار چهار انگشت از کرسى پهن تر مى باشد، آنگاه حضرت فرمود: به مقدار چهار انگشت خداوند.


وقال الدیلمی قال ابن عمر : «إنّ اللّه عزّ وجل ملأ عرشه یفضل منه کما یدور العرش أربعة أصابع بأصابع الرحمن عز وجل».


)) فردوس الأخبار ج 1 ص 219.((


دیلمى از عبد اللّه عمر نقل کرده که خداوند، عرش خود را پر مى کند به طورى که از هر طرف، چهار انگشت به اندازه انگشت خداوند، بیشتر مى آید.

فتوای جدید و عجیب علمای سعودی!

علمای عربستان سعودی اخیرا طی بیانیه ای فتوای تحریم اهدای گل به بیماران را به اطلاع مسلمانان جهان رساندند. 


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از جهان، در این بیانیه آمده است: در پی افزایش گل فروشی های اطراف بیمارستان ها و اهدای گل از سوی عیادت کنندگان به بیماران، مرکز پژوهش های علمی و دفتر افتاء عربستان سعودی برای صدور فتوای تحریم اهدای گل به بیماران اتفاق نظر کرده و آن را به آگاهی مسلمانان جهان می رساند.


 


این مرکز همچنین با اشاره به دلایل صدور این فتوا تصریح کرد: با توجه به اینکه آیین اهدای گل به بیماران سنتی است که مسلمانان جهان از کشورهای غربی اتخاذ کرده اند، لذا عمل کردن به آن غیر مجاز است.


 


مرکز مذکور همچنین در این بیانیه آورده است: اهدای گل به بیمار علاوه بر اینکه از سنت های بلاد کفار است، هیچ منفعتی برای بیمار نخواهد داشت، لذا اهدای آن امری بیهوده است.


 


علمای مذکور در ادامه عنوان کردند: مصرف کردن اموال مسلمانان در راه های بیهوده ای همچون اهدای گل به بیماران، امری غیر مجاز بوده و به جای این امر دعا کردن برای بیمار و آموزش راه های درمان الهی به آن امری پسنیده تر است.


 


یادآوری می شود علمای عربستان سعودی چندی پیش اهدای گل سرخ در روز والنتاین را حرام اعلام کردند که فروش گل سرخ در آن روز به طور کلی ممنوع شد

فتوای جنجالی "قرضاوی" درباره نوشیدن مشروبات الکلی

فتوای "یوسف قرضاوی" مبنی بر مجاز بودن نوشیدن مشروبات حاوی مقدار اندکی الکل بحث هایی را در قطر موجب شد و برخی آن را جنجال برانگیز دانستند‏.‏ 


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از جهان، "عبداللطیف آل محمود" سردبیر روزنامه الشرق چاپ قطر در سرمقاله شماره روز پنجشنبه آن نوشت‏:‏ این فتوا موجب بروز بحث و جدل در بین محافل مردمی شده است‏.‏


 


روزنامه العرب چاپ قطر نیز به نقل از "قرضاوی" نوشت‏:‏ نوشیدن مشروبات حاوی مقادیر اندکی الکل که از طریق تخمیر طبیعی بدست آمده باشد، اشکالی ندارد‏.‏


 


"قرضاوی" گفته است‏:‏ وجود الکل به میزان پنج در هزارم نوشیدنی حرام نیست زیرا این مقدار بسیار اندک است به ویژه اینکه الکل آن از تخمیر طبیعی بدست آید، بنابراین مشکلی در نوشیدن آن نمی بینم.‏


 


"آل محمود" در سرمقاله خود افزود‏:‏ ما و شیخ "قرضاوی" نیازی به این فتوا نداشتیم و بی تردید این فتوا زمینه نوشیدن مشروباتی که حاوی مقداراندکی الکل است فراهم می کند و دلیل کسانی که آن را می نوشند نیز این است که میزان الکل در قرآن و در سنت تعیین نشده است و اعلام می دارند وقتی عالم و دانشمندی در موقعیت و جایگاه "قرضاوی" فتوای مجاز بودن آن را صادر کرده است چرا آن را ننوشیم؟


 


"آل محمود" افزود: به فرض اینکه الکل با تخمیر طبیعی بدست آید و به میزان اندک باشد و موجب مستی نشود، عملیات تخمیر مستمر است و متوقف نمی شود و اندازه گیری آن دشوار می باشد بنابراین چه زمانی می توان خط قرمزی برای تحریم بودن میزان آن تعیین کرد‏.

شیخ "قرضاوی" در اعلام موضع خود نسبت به انتقاداتی که به وی وارد شده است گفت: این انتقادات ناشی از عدم درک فتوا است و آنچه وی در این باره گفته است پاسخ به درخواست توضیح در مورد نوشیدنی نیروزای موجود در بازار است‏.‏


 


این مبلغ قطری مصری الاصل گفت: مردم می خواهند حکم شرعی در مورد مشروبات نیروزای موجود در بازار را بدانند بنابراین هنگامی که از من در این مورد سوال کردند چاره ای جز توضیح این موضوع برای مسلمانان نداشتم تا آنان خود را به ناحق در تنگنا و سختی قرار ندهند‏.‏


 


"قرضاوی" در ادامه افزود: نمی دانم این فتوا چرا اینقدر جنجال برانگیز شده است‏.‏

از سوی دیگر "عبدالحمید الانصاری" مدیر سابق دانشکده شریعت و اصول الدین قطر با تایید فتوای شیخ "قرضاوی" گفت: از نظر مضمون فتوا و هدف توضیح و و روشنگری برای مردم با ایشان موافق هستم.‏


 


"قرضاوی" ریاست اتحادیه جهانی علمای مسلمان را برعهده دارد‏.‏

پرداخت نقدی زکات فطریه حرام است!

 اساس جدیدترین فتوای صادر شده توسط افراطگرایان و وهابیون الجزایر، پرداخت زکات فطریه به صورت نقدی حرام اعلام شده است. 


به گزارش شیعه آنلاین، این فتوا در حالی صادر شد که تنها چند روز پیش وزارت اوقاف اسلامی الجزایر زکات فطریه هر شهروند الجزایری را برای یک سال 80 دینار الجزایری اعلام کرده بود.


 


در فتوای جدید شیوخ وهابی الجزایر آمده که پرداخت فطریه تنها به صورت عدس، آرد و غیره جایز و حلال است و در صورت پرداخت نقدی حرام می‌شود.


 


شهروندان این کشور پس از صادر شدن این فتوا تعجب خود را اعلام کرده و گفتند: پرداخت نقدی با اینکه گران تر از پرداخت مواد غذایی مانند عدس، آرد و غیره می‌شود، اما هزار برابر آسان‌تر است.


                                                    


هر کلیو عدس در الجزایر صد دینار و آرد صدو بیست دینار است در حالیکه زکات نقدی حداقل پانصد دینار خواهد شد.


 


در همین راستا روزنامه لوریون چاپ الجزایر نوشت: شهروندان معتقدند هدف از صدور چنین فتوایی تشویش اذهان عمومی در پرداخت فطریه است.


 


از سوی دیگر شیخ جلیل أبوإسحاق از چهره های دینی سرشناس و غیروهابی الجزایر گفت: سلف صالح و گذشتگان از جمله علی بن أبی طالب، براء بن عازب، جابر بن سمرة، جریر بن عمر، عدی بن حاتم، مغیرة بن شعبه و دیگر صحابه نیز به جای زکات فطریه مبلغ آن را پرداخت می کردند.


 


شایان ذکر است این اولین باری نیست که شیوخ و چهره های دینی وهابیت در الجزایر و دیگر کشورهای اسلامی چنین فتواهای تعجب برانگیزی از خود صادر می‌کنند که بی‌شک موجب بد شدن چهره دین در جهان می‌شود.